Mooseksen aikana Israelin kansa eli paineen alla Egyptissä. Töitä piti paiskoa tauotta. Ihmiset huokailivat orjuudessa ja heidän avunhuutonsa kohosi Jumalan luo. Jumala muisti lupauksensa, katsoi heidän puoleensa ja näki heidän hätänsä. 

 

Niinpä kun Mooses oli paimentamassa appensa Jetron lampaita Horebin vuoren juurella, hän näki tulenliekin orjantappurapensaassa. Pensas ei silti palanut poroksi. Mooses meni ihmettelemään ja kuuli Jumalan puhuvan. Mooseksen pitäisi lähteä faaraon luokse ja viedä Jumalan kansa pois Egyptistä.

 

Mooses kauhistuu. Mikä hän on tuohon tehtävään? Tappaja ja pakolainen. Halveksittu ja hidas puhumaan.

 

Mutta Jumala vastaa olevansa hänen kanssaan. Hänen ei tarvitse lähteä sen varassa, mitä hän itse on ja mitä muut hänestä ajattelevat.

 

Mikä sitten on Jumalan nimi? Kenen terveisiä Mooseksen pitäisi viedä israelilaisille? Kenen varassa hän olisi?

 

Minä olen se joka olen, ehje aser ehje, Jumala vastaa. Minä olen. - Nimi Jahve on suomeksi hän on.

 

 

Jeesuksellakin piti kiirettä. Piti opettaa ihmisiä, parantaa sairaita ja kestää väärinymmärryksiä siitä, kuka hän oli ja mikä hänen tehtävänsä oli. Ei ihme että hän kaipasi välillä yksinäisyyteen.

 

Kerran hänellä oli mukanaan yksinäisellä vuorella kolme opetuslasta. Nämä näkivät hänen muuttuvan kirkkaaksi ja Mooseksen ja Elian puhuvan hänen kanssaan. Ehkä hän sai hetken olla rauhassa oma itsensä ja keskustella sellaisten kanssa, jotka häntä ymmärsivät. Siinä hetkessä opetuslapsillakin oli niin hyvä olla, että he olisivat jääneet siihen. Se ei kuitenkaan ollut mahdollista. Oli palattava takaisin ihmisten luokse.

 

 

Meidänkin elämämme on usein yhtä hässäkkää. Kuulemme jatkuvasti mitä erilaisimpia käsityksiä kaikista mahdollisista asioista. Meihin kohdistetaan mitä erilaisimpia vaatimuksia ja tunnemme välillä riittämättömyyttä. Mikä minä olen mihinkään? Mikä minä olen ottamaan kantaa tai tekemään jotakin?

 

Meillekin Jumala sanoo: Minä olen kanssasi. Minä olen se joka olen.

 

Tässäkin saamme seurata Jumalaa. Minä saan olla se mikä olen.